Fietstunnel Oudelandselaan

D66 heeft de afgelopen jaren meerdere malen aandacht gevraagd voor de onveilige verkeerspunten binnen Lansingerland. De rotonde Oudelandselaan / Klapwijkseweg is hierbij specifiek genoemd gezien de vele verkeersbewegingen en incidenten. Het is met de spits druk met auto’s,, auto’s rijden te hard en fietsers komen van verschillende kanten.

Door onze invloed is er budget uitgetrokken voor het creëren van een veiligere situatie onder meer voor deze rotonde. Verkeersdeskundigen doen momenteel voorstellen voor maatregelen voor een betere en veiligere invulling van deze rotonde. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat met aanpassingen een veilige situatie mogelijk is. Ook de fietserbond deelt deze mening.

D66 is niet op voorhand tegen een tunnel. Bekend is dat een tunnel niet de beste optie is voor deze locatie. Daarom kijken wij met deskundigen naar andere opties. Samen met de Fietsersbond constateren wij dat een enkele tunnel geen volwaardige oplossing is. Het doet geen recht aan alle verkeersbewegingen van en naar Pijnacker op de rotonde.
Het uitgangspunt van D66 is dat de rotonde veilig wordt, maar dat tegelijkertijd ook andere onveilige locaties worden aangepakt.
Onlangs heeft D66 vragen gesteld over de verkeersveiligheid bij uitbreiding Berkel Centrum en heeft de D66 fractie een motie ingediend.