zaterdag 27 mei 2017

Hoe staat het met het Olifantgras op Wilderszijde?

Een paar mensen vroegen zich af hoe het gaat het met het olifantgras op Wilderszijde anno mei 2017.

D66 Lansingerland heeft er een paar jaar terug voor gezorgd dat plaats kwam voor tijdelijke initiatieven op de braakliggende percelen op Wilderszijde. Eén van de initiatieven was de ondernemer met het Olifantgras.

Namens de fractie D66 Lansingerland vroeg Ineke den Heijer de ondernemer naar de vorderingen. Jan Govert van Gils is initiatiefnemer, en legt uit: “Van alle percelen van NNRGY, waaronder die van Lansingerland, wordt het gras verzameld en daar maken we inmiddels ‘Vibers’ van. Dat gebruiken we voor verpakkingsmateriaal, bioplastic en beton.

Zie voor een kleine impressie wat tot nu toe gemaakt is de bijgevoegde foto: je ziet wenskaarten, bloempotten, bekertjes, een designschaal en verpakkingen voor tomaten.

De komende maanden worden deze allemaal in productie genomen. Van Gils: “Verder hebben we een betonnen bank met olifantsgras ontworpen en die wordt volgende maand gemaakt “.

Den Heijer: “we vroegen ons ook af of het nu goed ging met de groei van het gras op Wilderszijde. Van Gils liet ons weten dat het perceel in Lansingerland een perceel is waar het gras erg langzaam gegroeid heeft de afgelopen tijd. Ze denken dat er in een diepere laag zout in de bodem zit waardoor de groei stagneert, hierdoor hebben ze minder kunnen oogsten dan verwacht. Daarom trekken ze er dit jaar voor uit om de bodem te onderzoeken en samen met deskundigen te bezien hoe ze het olifantsgras een impuls kunnen geven. Conclusie: nog een beetje geduld hebben dus.